Dit was filmjaar 2022
2022: Het filmjaar van de man in crisis
"Ieder zichzelf serieus nemende
filmjaarlijst bevat een superheldenfilm." was lang mijn credo bij het
samenstellen van mijn persoonlijk film top tien. Het was een genre waar
ontzettend veel groei in zat. Het is niet voor niks dat fase drie van de MCU
(alle films uitgebracht door Marvel studios tussen 2016 & 2019) de beste
was. Niet alleen qua opbrengst en budget maar ook qua de thematieken die het
behandelt groeide het genre. Ieder genre heeft echter zijn grenzen, zelfs
‘arthouse’ maar daarover later meer. Marvel begon in fase vier (alle films en
series van Marvel Studios tussen 2020 & 2022) dan ook voorbij de grenzen
van het genre te kijken. Het afgelopen jaar werkte dat het beste bij hun
feestdagen specials. Zowel Werewolf by
Night als The Guardians of the
Galaxy Holiday Special behoorde tot het beste dat de studio het afgelopen
jaar maakte. Kort maakte zowel deze als Black
Panther: Wakanda Forever nog kans op een plaats in mijn top tien, maar
uiteindelijk waren er niet alleen betere films te vinden maar was het beste
superheldenproject van het jaar een televisieserie. Peacemaker van Guardians of the Galaxy
schrijver, regisseur James Gunn.
Het concept multiverse, dat er meerdere
realiteiten tegelijk naast elkaar bestaan, is groot in de stripboekenwereld en
toen eind 2021 Spider-Man: No Way Home
het concept naar de blockbuster bracht waren de verwachtingen voor de dit jaar
verschenen multiversefilm Doctor Strange
and the Multiverse of Madness hooggespannen. Toch was het een kleine film
van arthouse producent A24 die uiteindelijk met kop en schouders de slag om ‘de
multiversefilm waaraan alle andere zich vanaf nu moeten meten’ won. Everthing Everwhere All At Once
veroverde het publiek in zowel het filmhuis als de commerciële bioscoop en
staat niet voor niks hoog, vaak op de nummer een positie, van menig
eindejaarslijst. Dat het superheldengenre met Black Adam en Morbius
wel twee van de slechtste films van het jaar afleverde bevestigd de crisis van
het genre. Het is dan ook hopen dat juist die crisis vroeg of laat mooie dingen
op gaat leveren.
Misschien komt het omdat ik zelf afgelopen
jaar veertig werd en wat zoekende was in mij verhouden tot werk en schrijven
maar crisis en dan met name de man in crisis was in filmjaar 2022 overal. Het
begon met Alex Garlands Men. Een
film waarin elke man letterlijk hetzelfde is. Ongeacht je gedrag bepaalt
uiteindelijk de ander door zijn of haar bagage hoe je overkomt. Een concept dat
samen met andere vormen van Toxic Masculinity die Men aankaart ook voorkomt in
de horrorfilm Barbarian. Alleen dan
vele malen sterker en spannender. Verder moet je vooral zo weinig mogelijk over
die film weten. Kijk geen trailers, lees geen analyses, kijk de film. Van een
andere orde, maar zeker net zo schurend was de Belgische dramafilm Close waarin een vriendschap tussen
twee jongetjes abrupt verbroken wordt nadat een van de twee op de middelbare
school bang is om voor homo uitgemaakt te worden. Verbroken
mannenvriendschappen en alle hun onhandigheid rondom emoties staan ook centraal
in het prachtige en hilarische The
Banshees of Inisherin. Waarin regisseur Martin MacDonagh voor het eerst
sinds In Bruges weer samenwerkt met
Brendan Gleeson en Colin Farrell. 2022 was sowieso het jaar van Colin Farrell.
Naast The Banshees leverde hij nog twee toppers af. After Yang en The Batman,
al kan je van die tweede film het beste het laatste uur skippen. Die film is
zoals veel films tegenwoordig te lang.
Terug naar de mannen. In The Northman zien we er eentje worstelen met zijn verhouding tot
zijn vermoorde vader en het moeten doen wat men van een man verwacht. De film
wordt geroemd als de meest realistische vertelling over het ‘viking tijdperk’
en doet met zijn hallucinerende scènes denken aan de videogame Hellblade:
Senua’s Sacrifice. Een game geroemd om de weergave van de psychoses van het
getroebleerde hoofdpersonage. Geen enkele mannelijke worsteling was dit jaar
echter zo ongemakkelijk en hilarisch om naar te kijken als die van de
Oostenrijkse volkszanger Ritchie Bravo. Het aan lagerwal geraakte hoofdpersonage
uit Rimini. Bravo is echt iedere rol
en verhouden tot die hem ook maar iets van identiteit geven kwijtgeraakt, maar
probeert hier koste wat het kost aan vast te houden.
Misschien verklaart de hoeveelheid aan
worstelende mannen het ongelofelijke succes van de nostalgische mannelijkheid
in Top Gun: Maverick. Een film die
regelrecht uit begin jaren 90 gevlogen lijkt te zijn. Behalve dat ook deze
wederom te lang duurt en ik de heroïsche shots voor wapperende Amerikaanse
vlaggen een stuk slechter trek dan dertig jaar geleden. Naast het vliegtuig was
er nog een plek waar de man (want kom op, ook de vrouwelijke pilote excuses
piloot was in alles ‘one of the muscular guys’) het afgelopen jaar gewoon man
mocht zijn. De keuken. Maar zowel in Boiling
Point, The Menu als de topserie The Bear kon er binnen de kaders van
de keuken getornd worden aan die mannelijke stereotypen. The Menu probeerde er
zelfs nog wat maatschappelijke kritiek in te gooien maar dat kwam niet helemaal
uit de verf, of soep.
Nee, qua maatschappijkritiek stak er dit jaar
een film met kop en schouders bovenuit. Triangle
of Sadness. Ondanks de focus op het kapitalisme komen ook hierin de nodige
mannen in crisis voorbij die zich maar moeilijk tot veranderende tijden kunnen
verhouden. Bovenal is de film volgens regisseur Ruben Östlund een poging het
genre arthouse open te breken. Mensen entertainment bieden en met inhoud aan
het denken zetten. Volgens Martin Koolhoven is het verschil tussen een goede
film en een klassieker een memorabele scène wat dat betreft is Triangle een
instant klassieker. Wat er in de film gebeurt onder de Refused track New Noise
is voor eenieder die de film zag het gesprek van de dag.
Wat Östlund deed met arthouse deed Jordan
Peele voor de derde keer op een rij met een grote publieksfilm. Zijn sci-fi,
avonturen, horror NOPE ging juist
over onze verslaving met entertainment en gezien worden. De film haalde niet
het niveau van voorgangers Get Out
of US maar is desalniettemin het
kijken meer dan waard.
Riep ik 2021 met toppers als Gunda en Pig nog uit tot het filmjaar van het varken, moest het dier het dit
jaar slechts met een film in mijn top tien doen. Maar wat voor een. Het
Nederlandse Knor is een prachtige
stop motion animatiefilm die in tegenstelling tot Mad God geschikt is voor het hele gezin en dit jaar in dat genre
maar concurrentie heeft van een andere titel. Pinocchio en dan niet de
afschuwelijk kitscherige, nieuwe Disneyversie maar de versie van Guilermo Del
Toro. Een prachtige poppenfilm over dood, liefde en bovenal bezieling. Iets
waar mijn favoriete docu van het jaar, Cow,
wel wat meer van kon gebruiken. Het is een soort anti-Gunda over het keiharde
leven van een melkkoe. Het is de eerste docu van Andrea Arnold, vooral bekend
van haar intense dramafilms. Dezelfde intensiteit past zij toe in Cow door het
gezicht van melkkoe Luma continue in beeld te houden.
Om af te sluiten kies ik graag een soundtrack
track van het jaar. Dat was dit jaar verdomde makkelijk. Je raad het vast al.
Refused - New Noise uit 2006 dook dit jaar niet alleen op in Triangle of
Sadness maar ook in de slotaflevering van The Bear.
Refused
- New Noise
Reacties
Een reactie posten